Hadi Gidiyoruz: Moskova!

Kanada’ya turist vizesi çıkmayınca o acıyla yılbaşını başka bir ülkede
geçireyim dedim ama böyle sağlam bir yer olmalıydı. Google-yılbaşında
gidilecek ülkeler- enter yazdım. En başta Moskova vardı. Hatta St.
Petersburg ve Moskova diyordu düşünmeden Moskova gidiş -dönüş
biletini aldım. Bir, iki günde St. Petersburg’da takılırım dedim. Kendime
güzel bir de otel baktım şöyle 4/5 yıldızlısından:). Malum acım var, deli
gibi eğlenip 2019’u muhteşem karşılayacağım. Sonradan öğrendim ki
Moskova-St. Petersburg arası 9 saat, hızlı trenle 5 saat yani gidemedim…

HADİ GİDİYORUZ!
Dediğimi yaptım 29 Aralık sabah uçuşu ile bastım gittim Moskova’ya, kimseyi
dinlemedim. Eksi bilmem kaç derece olmasını, sıcak suyun havada donmasını,
Kiril alfabesini hiç mi hiç düşünmedim. Kar, kış, kıyamet aman ya dedim. Hem bana ne ben Kızıl Meydan’da Putin’i dinleyecektim, gittim. Saat 14:00 gibi indim hızlıca pasaport kontrolünden geçtim. Gelmeden önce tesadüfen üniversitedeki ekonomi hocamın Moskova üniversitesinde hoca olduğunu öğrenip ona mesaj atmıştım. O da bana “Yılbaşında buradayım.” dedi ve ekledi …“Merak etme Domodedovo Havaalanı’ndan Moskova merkeze gitmek için Aeroekspress denilen treni kullanman yeterli olacaktır. Bir de rub’a çevirme paranı merkezde halledersin.” Bende hocamın sözünü dinledim. Atladım trene merkez duraktan da metro ile otele gidecektim, tabii ki gidemedim…

Havaalanı ile Moskova merkez yaklaşık 1 saat ve ben saat 16:00 gibi trenime bindim. Trenden indiğimde saat 17:00 gibiydi. İki pembe valizim ve ben trenden indik ama hava soğuk falan değil… Nasıl ya Rusya’dayım ama ben… Bir kere daha anladım her söylenilene inanmamam gerektiğini. Doğru metro durağına geçtim ve inanılmaz güvenlik önlemleriyle karşılaştım. Tüm toplu taşıma araçlarında geçen ulaşım kartını almaya gittim. Ben 20 seferlik karttan aldım ve yaklaşık 800 rub tuttu. Elimde şehir haritası, metro haritası ve otel rezervasyon bilgisi vardı. Tek yapmam gereken otelin olduğu durağı bulmak ama alfabe Kiril, altına da İngilizce yazmışlar vallahi okunmuyor. Bak bak bulamadım. Girişte bir k-9 ve yanında cennetten düşmüş bir Rus polis ALLAHIM çok güzel! Neyse konumuz bu değil gittim merhaba şöyle böyle anlatıyorum, köpeği seviyorum. Ahu gibi polis sadece gülümsüyor. Ya rabim ne güler yüzlü ya dedim meğerse İngilizce bilmiyormuş. Bende Rusça bilmiyorum haliyle o bana, ben ona bakıyoruz. Aramızda k-9 neyse işaret diliyle bir şeyler dedi. Bende içgüdülerimle gidiyorum çok uzatmayacağım ama otele geldiğimde saat 19:00 olmuştu bilin istedim:).
MOSKOVA METROSU ÇOK ZOR BİR KADIN.

HAZIRSANIZ BAŞLAYALIM
Zor şartlarda da olsa otele geldim hem de toplu taşıma ile… Bakın bu büyük bir olay. Ama kendimi övmeye vaktim yok. Odama geldim efsane oligark zenginlikle döşenmiş saten perdeler, büyük sıcak bir yatak… Hemen duş alıp hazırlandım ve çıktım.Karnım aç bu yüzden doğru merkeze gittim o da zor oldu. Onu da anlatmak
istemiyorum. Metro hartasını buraya bir yere koyacağım bakıp bakıp beni anarsınız. Dedim ki üzerimdeki parayı değiştireyimde ruble alayım malum döviz bürosu turistik yerlerde 24 saat açık olur, olmadı. Asrın hatasını yapıp polislere sordum döviz bürosu nerde diye, yok İngilizce bilen yok 20 dakika laf anlattım. Baktım bir değişik haller meğer rüşvet istiyorlarmış. Buna hazırlıklı olun! Rusya ucuz bilmem ne derler, Moskova ateş pahası ve burada rüşvetsiz KİMSE NEFES ALAMAZ! Aldırmazlar. Polis, asker, halk, taksici, bar, kafe, herkes para istiyor… Herkes iliğimi, kemiğimi sömürme ve kanımı emme peşinde ama “Vermem, vermeyeceğim para!” dedim. Öğrendim ki döviz bürosu diye bankamatik kullanılıyormuş ve benim üzerimde nakit euro var ruble alamıyorum. Hocamın merkezde değişirsin dert etme dediği anlar kulaklarımda… Karnım aç, gözlerim dolu dolu kendime “Başarabilirsin Bade!” dedim. Kartım yurtdışına açıktı ve TL’yi ruble’ye çevirdim. İnternet bankacılığı ile sonra bankamatikten nakit rub çektim. Doğru yılbaşı pazarına gittim. Bir güzel yedim, içtim. Dünyam renklendi:). Kızıl Meydan’a gittim o sıralar saat 9 gibiydi. Allahım nasıl güzel, nasıl film sahnesi, nasıl oyuncak gibi… Atlı karıncalar bile var. Her yer ışıl ışıl… Bu kadar düşünmemiştim. “Ne güzelmişsin kız sen Moskova!” dedim. Bugün cumartesi Bade saturday night! Bakalım Ruslar gece hayatında nasıl? Saat 24:00’e kadar şehri gezdim. Tverskaya senin Arbat benim dolandım, durdum. Yorulmadım, üşümedim. Rusların meşhur bir kış çayı var. Çayın ismi yok. Kırmızı sıcak şarap hissi veriyor ama alkollü değil. Fiyatı 150-200 rub arasında değişiyor. 1 bardak alıp tüm gece dolaşıyorsunuz sokaklarda… Kahveciler 24 saat açık üşüdüyseniz girin, kimse varlığınızı sorgulamaz. Telefonunuzu şarj edin, ısının, tuvaleti kullanın onu da yapamazsanız; Rusya’da bankamatik banka mağaza gibi yerler iki kapıda oluşur ve ara bölme hep sıcak olur. Korkmayın açın kapıyı, girin içeri. Bir şey daha var söylemem gereken kaldırıma, yola veya herhangi bir yere otururken dikkat edin! Rusların öyle sağda solda oturma alışkanlığı yok. Boş bulduğunuz yere çöktüğünüzde hemen gelip “Ne oldu?” diye soruyorlar. Tabii Rusça derdinizi anlatana kadar dert sahibi olabilirsiniz. 🙂

ALIYIM MI SENİ DÜŞELİM BARLARA?
Değerli hocam, euro golü atıp beni üzse de akşama gönlümü alma operasyonu
ile bana iki kulüp ismi verip: “Sen geç biz geliyoruz.” dedi. Dediğini yine yaptım… Allah’ım ne olur bir sürpriz olmasın olursa da aman gittim artık. Rusya soğuk dedim ama sonuçta iç mekânlar çok sıcak bu yüzden çok kalın giyinmek uygun değil. Yapmamız gereken şey ince ve kat kat giyinmek. İyi mont, iyi bot yeterli olacaktır. Eldiven ve bere de olacak tabii ki. Kış sonuçta bir de yanınıza bir çanta getirin. Rus kadınlardan öğrendiğim şu: Kulübe giriyoruz ve montu, botu
çıkartıyoruz, kalın kıyafetleri atıyoruz. Topuklu ayakkabıları giydikten
sonra elimizdekileri bir poşete koyup vestiyere veriyoruz. Her parça yaklaşık
100 rub. Bakın gerçekten Rusların çılgın bir gece hayatı var. Sabah 06:00’ya kadar
kesintisiz köpük partileri, balon ve top havuzları, dans gösterileri, içki ve daha
çok içki… Birkaç oda ve sahneden oluşan çok büyük kulüpleri var.
Ne saturday night’dı be…!

SUNDAY FUNDAY
Pazar günü saat 10:00’da Kızıl Meydan’daki kilise önünde hareketli free walking turu rezervasyonum vardı. Güzel Moskova’yı doya doya gezecektim uyuyakalmışım. Hatta o kadar uyumuşum ki otelin kahvaltısını bile kaçırdım. Yiyecek 1 dilim ekmeğim yok. Resmen varlık içinde yokluk çekiyorum…Oturup otel odasında ağlayacak değildim. Haritaları aldım zorlu bir metro yolculuğundan sonra Moskova merkeze gittim. Ara tara bir döviz bürosu buldum ve çat artık param var. Aşırı mutlu ve rahatım çünkü Rusya’da bir işi para çözmüyorsa daha çok para çözer. Yarın yılbaşı ve birçok yer kapatılmış. Restorasyon var sandım meğer yılbaşı için hazırlanıyormuş. Ne olacak acaba diye merak ettim. Neyse aşırı hazırım altını üstüne getireceğim buraların derken çat bir ses telefonum düştü…
Yüzlerce parça yerlerde, telefon gitti.

Topladım, baktım, çalışıyor.
• Tretyakov Devlet Galerisi
• Devlet Tarih Müzesi
• Büyük Ivan Çan Kulesi
Bu listesinin tamamını gezdim. Hepsi birbirine yakın yerlerdi ben de yürüdüm.
Yürümek istedim çünkü Moskova sokakları bembeyaz, tarihi dokusu, geniş
caddeleriyle inanılmaz! Üstelik yılbaşı olduğu için dünyanın her tarafından
insan var. Olmasa da olur kadın, erkek, çoluk, çocuk, genç, yaşlı bütün Ruslar
çok güzel… Üç yer kaldı gideceğim!
• Gorky Park
• Moskova Tarihi Metroları
• Nazım Hikmet’in mezarı onları da yarın görürüm.

GERİ SAYIM BAŞLIYOR
8:30’da uyandım. Beni kimse durduramaz, bir güzel kahvaltımı
yaptım doğru dışarı! Bugün her yer yılbaşı için hazır, yeni yıl hazırlıkları
bitmiş bile! Sabah metro sakin olur diye önce metro turuna başladım. Neredeyse
her durak tarihi eser, müze, sanat galerisi tadında olduğunu okumuştum ama yok
artık diyordum. Mükemmel zor hatlar ve Kiril alfabesi beni bir hayli zorluyor,
İngilizce anons geçiyor ama sesten dolayı duymak imkânsız.
Metro turundan sonra rotamı Gory Park’a çevirdim. Yazın çok meşhur kışın
da bir o kadar harika olan bu yer, büyük bir buz pateni alanına sahip. Gördüğüm
en değişik pist olabilir. Labirent gibi. Üzerindeki asma köprü tüm pisti
tepeden görüyor. Yemin ederim gelin gibi bembeyaz ve aşağısı eğlence
alanlarıyla dolu! Yeme içme stantlarına ise sadece paten yapanlar girebiliyor.
Çok güzel… Acıktım, merkeze dönmeden önce bir şeyler yemeliydim.
Hemen metronun karşında minik bir kahve dükkânı sandığım yer, harika bir
restoran çıktı. Yerel lezzetleri tattım…Şimdi bir seçim yapmalıydım. Ya Nazım
Hikmet’in mezarına gideceğim ya da merkeze gidip kapalı yerleri göreceğim
sonra otele geçip akşam için dinlenip, hazırlanacağım. Merkezi seçtim…
Efsane ötesi olmuş diyebilirim. Ne diyeyim yıkılıyor! Rio Karnavalı’nın
kışın yapıldığını düşünün… Kostümlü dansçılar, balerinler, müzik, ışık şovları…
Bir kısımda tarihi karakterler, yolda Rus askerleri, yakışıklı polisler…
Bu arada söyleyemeden geçemeyeceğim Rus kadınları o kadar güzeller ki, zavallı
Rus erkeklerinin namı çirkine çıkmış. Hayır, çirkin değiller sadece kadınların
yanında şansları yok :). Çok yakışıklılar bana güvenin.

BADE’NİN 21. ÜLKESİ;
MOSKOVA
Otelde 2 saat dinletinden sonra merkeze gittim. Böyle bir kalabalık yok, her yer kilit! Taksi kullanmak istiyorsanız bir Yandex taksi programı indirin çünkü Uber çalışmıyor. Yoldan taksi çevirebilirsiniz ama sizi üzerler :). Ben metroya bindim çünkü hem telefonum bozuldu hem de zoru severim. Nefes alacak yer yok! Metro,
yollar, her yer dolu. Sokak girişleri demir kapılarla kapalı ve polisler didik didik
arıyor. Öyle ben geldim, gireyim yok. Girmek ne kadar zorsa çıkmakta bir o kadar zor. Ama içerisi nasıl güzel… Dans, müzik, eğlence, içki, yemek, bol kahkaha hayatınızda bir kere yılbaşında Moskova’da olmasınız. Dev ekranlar, sahneler kuruldu. Putin Bey konuşma yapacak. Saat 11:55. Putin sahnede inanamıyorum! Mahşer yeri gibi insan seli ve çıt çıkmıyor. Sadece insanların nefes sesini duyuyorum. 5 dakikalık bir konuşma yaptı. Kızıl Meydan’daki büyük saat kulesi, gong sesleri Moskova sokaklarını inletiyor. Nasıl buraya kadar geldin Bade… Rus millî marşı çalıyor ve herkes tek bir ağızdan söylüyor. Tam zamanı 00:00’da havai fişekler, çığlıklar durmadı. 01.01.2019 iyi ki gelmişim. Yüzümde
kocaman bir gülümseme içimden değil dışımdan iyi ki gelmişim dünyayı gezme hayalim tüm hızıyla devam ediyor diyorum:). Ben Bade 21. Ülkem
Moskova’dan yazıyorum ölmeden önce buraya da uğrayın…